0 kundkorg simpel Created with Sketch.
  • Butik för den moderna kvinnan
  • Öppnar i september
  • Välkomna!

Våra allmänna villkor
Ditt konsumentskydd och tillämpning
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Katarina&Vänner/Stunning Retail AB, organisationsnummer 556773-2721, nedan kallat ”Katarina&Vänner”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.katarinaochvanner.se.

Personuppgifter
Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.


All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Stunning Retail AB (org. nr 556773-2721)

Katarina&Vänners kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Katarina&Vänners behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att

a. Kunna fullgöra köp på Katarina&Vänner. När du handlar online hos oss på Katarina&Vänner blir du medlem i vår trevliga kundklubb och får bonus på dina köp. Läs mer om vad det innebär att vara medlem i kundklubben och hur du får din bonus här.
b. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Katarina&Vänners kanaler.

Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas villkor

Katarina&Vänner kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.

Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer Katarina&Vänner att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.

När du använder Chatt och/eller FAQ kan tjänsten för detta komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer, för- och efternamn, adress, e-post, IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.

När du som kund väljer och e-posta till Katarina&Vänner så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.

Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.

Allmänt om personuppgiftsbehandlingen

All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Stunning Retail AB.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.

Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Katarina&Vänner/Stunning Retail AB
Ulvsundavägen 185
16867 Bromma


Priser och Avgifter
De priser som anges på www.katarinaochvanner.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt över 499 kr och returen kostar 39 kr, om inte annat anges. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav samt för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp
Katarina&Vänners varor beställs på www.katarinaochvanner.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Katarina&Vänner via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Katarina&Vänner ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.katarinaochvanner.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans och Hämta i Butik
Katarina&Vänner använder DHL Service Point för alla försändelser. Paket skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen.  Ta med dig giltigt foto-ID och avi eller ditt sändningsnummer till det anvisade Servicestället för att lösa ut din beställning.
Normal leveranstid är 2 – 4 arbetsdagar från det att Katarina&Vänner har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten finns i något av våra butikslager så kontaktar vi kunden. Leveranstiden kan då bli 5-10 arbetsdagar.
I samband med att din order skickas från Katarina&Vänners lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Har du inte fått något mail så ber vi dig kontrollera mappen för skräppost. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar. Under rea- och kampanjperioder kan leveranstiden bli något längre.
Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 7 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst. Med hjälp av spårnumret i din leveransbekräftelse kan du alltid se vart din order är tills dess att du hämtat ut den.
Hämta i vår Bromma-butik: Vill du hellre hämta din order i vår butik i Bromma Blocks så väljer du det leveranssättet i kassan. Det kostar ingenting och du får ett mail när din order är klar att hämtas. När du väljer att hämta din order i butik får du vid besöket en värdecheck på 100 kr att handla för till ordinarie pris. Värdechecken gäller den dagen du hämtar ut din beställning och kan ej bytas mot kontanter eller kombineras med andra erbjudanden eller rabatter.


Outlösta Paket/Försändelser
Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Katarina&Vänner. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Katarina&Vänners administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du använda den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Katarina&Vänner har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Ångerrätten gäller inte underkläder och smycken. Om du ångrar dig vid köp av elektronik-artiklar kan du returnera inom 14 dagar förutsatt att produkten är i nyskick, ej använd.

Byten
Önskar du byta din vara ber vi dig ange på ditt returformulär vilken storlek eller färg du vill byta till. Vi kan endast byta på artikelnivå, det vill säga endast till en annan storlek eller en annan färg av den artikel du vill byta. När vi har tagit emot din retur kommer du få ett mail om mer information angående ditt byte. Vid byten av varor tillkommer ingen returfrakt. Om din storlek du vill byta till inte finns i lager hanterar vi din retur som en vanlig retur.

Retur
Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Medskickad retursedel skall användas och returen debiteras i efterhand (39:-)

1.     Packa ner din vara i emballaget den kom i.

2.     Fyll i det bifogade formuläret för returorsak

3.     Fäst retursedeln på ditt ytteremballage och lämna in din retur på samma serviceställe som du hämtade ut ditt paket.

Du får en bekräftelse via mail så snart vi tagit emot din retur med vidare information om återbetalningen.
Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.
Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Katarina&Vänner tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till använt betalsätt eller tjänst, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Katarina&Vänner rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.katarinaochvanner.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

 
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Katarina&Vänner eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Katarina&Vänner har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Katarina&Vänner ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år.
Om du vill reklamera din vara på grund av en skada eller felproduktion kontaktar du oss enklast och snabbast genom mail med information om reklamationen tillsammans med bildunderlag. På det här sättet kan vi snabbare bedöma reklamationen. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer gällande reklamationer som med hjälp av bilder snabbare kan avgöra reklamationens art. Har du inte möjlighet att skicka bilder tar vi in varan för bedömning innan ett utlåtande om godkännande av reklamationen kan göras.
Katarina&Vänner förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand ny leverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Katarina&Vänner har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.
Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: info@katarinaochvanner.se

Transportskador
Katarina&Vänner ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Katarina&Vänner rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Katarina&Vänners kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Betalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Katarina&Vänners allmänna villkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
Betalning med Swish:
Du kan betala med Swish via din mobila enhet, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna med hjälp av ditt Mobila Bank-ID. Pengarna dras direkt från det konto som du har kopplat till Swish-appen. Ingen extra avgift. Vid en eventuell retur betalas beloppet tillbaka via Swish. Transaktionen sker direkt. Du får då en notis i din Swish-app att du fått en återbetalning.

Force Majeure
Stunning Retail AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Pris-, Lager- och Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Katarina&Vänner rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Katarina&Vänner inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Katarina&Vänner reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida.

Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Katarina&Vänners kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.katarinaochvanner.se.

Villkor senast uppdaterade: 2020-02-08